torsdag 17 maj 2012

Kvargkaka med blåbär

Bara för att den var så enormt god så måste jag dela med mig av receptet :)



Detta behövs till bottnen:
150 g smör
1/2 dl socker
1 ägg
3 dl vetemjöl
(1-2 msk vatten)

Detta behövs till fyllningen:
500 g kvarg
200 g creme fraiche
3 ägg
1 1/2 dl socker
2 msk vaniljsocker
250 g blåbär

Gör sen så här:
  1. Rör ihop det mjuka smöret med sockret.
  2. Tillägg ägget och mjölet. Blanda snabbt ihop. Jag behövde inte alls använda mig av vattnet.
  3. Smörj en form med löstagbar kant (ca 24 cm i diameter). Tryck ut smeten på botten och kanter.
  4. Börja med att blanda ihop kvargen och creme fraichen till fyllningen. Tillsätt äggen, socker och  vaniljsocker. Rör till slut försiktigt ner blåbären. Häll fyllningen i formen.
  5. Grädda i 175 grader i ca 1 timme (i min ugn tog det 1 timme och 10 minuter).
Obs. det är en god idé att göra denna kaka en par timmar före bjudningen. När kakan kallnar "stannar" fyllningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar